طبق تخمین‌های سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷ میلیون نفردرجهان به دلیل آلودگی هوا جان‌شان را از دست می‌دهند. اخبار مربوط به مشکلات آلودگی هوا به شکلی روزافزون در حال افزایش هستند؛ و به این ترتیب نیازاست حداقل آگاهی مردم در مورد تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی شان افزایش یابد.

وقتی در هوای آلوده نفس می‌کشید، ذرات معلق و دیگر آلاینده‌ها به مخاط نایژه‌ها (برونش) و ریه‌های‌تان نفوذ می‌کنند و سبب التهاب‌شان می‌شوند. همین مسئله به بیماری‌های تنفسی نظیر برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خس‌خس سینه، سرفه، و تنگی نفس منجر می‌شود. اگر به بیماری‌های عروقی و تنفسی مبتلا هستید، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا وضع‌تان را وخیم‌تر خواهد کرد. ذرات معلق موجود در هوا باعث گرفتگی عروق و آترواسکلروز  (atherosclerosis) زودرس می شود. عارضه آترواسکلروز بر اثر رسوب پلاک از مواد چربی در دیواره درونی رگ های خونی بوجود می آید.
با این‌که استفاده از ماسک‌های باکیفیت می‌تواند تا حدود زیادی از شما در برابر آلودگی ذرات معلق محافظت کند، برای کمک به بدن‌تان در رفع از اثرات مخرب و شدید آلودگی هوا می‌توانید اقداماتی دیگر را نیز انجام دهید.

آلفا-توکوفرول یا همان ویتامین E موجود در زیتون می‌تواند عملکرد ریه را بهبود ببخشد. هم‌چنین اسیدهای چرب موجود در زیتون برای کاهش التهاب بسیار مفید هستند.

بهترین راه مصرف و بهره‌مندی حداکثری از فواید زیتون، استفاده از آن به همراه غذا است

زیتون منبع غنی امگا ۹ است و مصرف آن باعث افزایش فعال کننده پلاسمینوژن بافتی می شود. فعال کننده «پلاسمینوژن» بافتی آنزیمی است که توسط سلول های دیواره داخلی شریان ها ترشح می شود و مهمترین وظیفه آن شکستن لخته خون ایجاد شده در رگ هاست. وجود لخته در رگ های خونی باعث اختلال در گردش خون را به دنبال دارد.

زیتون حاوی دو آنتی اکسیدان قوی هیدروکسی و اولئوروپین است که در رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته شدن آن موثر هستند.

.