خاستگاه زیتون ایرانی در حدود 2 هزار سال پیش در تپه های کلورز می‌باشد. شهر رودبار مرکز تجارت زیتون ایرانی 90 درصد محصول کارخانجات زیتون را تولید می‌کند.

شهر رودبار مهد زیتون ایرانی است این شهر در بین دو شهر رشت و قزوین قرار دارد. به طور کل 30 نوع درخت زیتون در جهان وجود دارد که به طور تقریبی انواع آن در ایران هم وجود دارد. سابقه کشت زیتون در رودبار به 900 سال قبل برمی‌گردد و به احتمال زیاد بذر آن هم از منطقه مدیترانه آمده است و اولین زیتون‌ها در منطقه رودبار کاشته شدند.

تاریخچه زیتون ایرانی

زیتون از گیاهان قدیمی در منطقه‌ی آسیای صغیر بوده است و در حدود 6 هزار سال پیش بذر زیتون از کشورهای فلسطین و سوریه و …به منطقه مدیترانه انتقال پیدا کرده است. بر طبق شواهد بدست آمده توسط باستان شناسان خاستگاه زیتون ایرانی تپه‌های کلورز می باشد در حدود 2 هزار سال پیش در این تپه‌ها باغداری درختان زیتون رواج داشته است. برخی از محققان عقیده دارند در حدود 600 سال پیش مردم سوریه و حلب که به رودبار مهاجرت کردند بذر زیتون را با خود به این منطقه آوردن و سبب به وجود آمدن باغ‌های بسیاری در منطقه رودبار شدند که به احتمال زیاد این نظریه غلط است زیرا در کتاب زیتون مشخصات یک درخت زیتون 900 ساله وجود دارد که از گذشته تا به امروز مردم از محصول این درخت استفاده می‌کنند.

رودبار مرکز تجارت زیتون

شهر رودبار که به وسیله‌ی استان‌های گیلان، قزوین و زنجان احاطه شده است .باغ‌های زیتون رودبار از گذشته تا به امروز از مکان‌های اصلی گردشگران است. حرفه‌ی اصلی اهالی رودبار باغداری زیتون است تقریبا حدود 90 درصد تجارت زیتون کشور در دست باغداران زیتون رودبار است. به طور کل در ایران 35 هکتار باغ زیتون وجود دارد که سالانه حدود 70 هزار تن محصول می‌دهد.

محصولات سردرختی زیتون کاربردی داشتند و بیشتر به صورت خام استفاده می‌شدند و یا نهایت از روغن آن استفاده می‌کردند اما با تاسیس کارخانجات کنسرو‌سازی و رونق این صنعت در کشور این زیتون‌ها در اختیار کارخانجات قرار می‌گیرند. امروزه کارخانجات بسیاری در زمینه کنسرو زیتون و فرآورده‌های دیگر زیتون فعالیت می‌کنند. شرکت زیتون مهراد با سابقه‌ی 21 ساله در عرصه تولید انواع محصولات زیتون مانند کنسرو، ترشی، زیتون پرورده و…یکی از کارخانجات پیشرو در این عرصه می‌باشد.