چربی اشباع شده علت اصلی افزایش کلسترول خون است. گوشت قرمز و فرآورده های لبنی پرچرب نیز سرشار از چربی اشباع شده است.
شاید تعجب کنید اگر بگوییم که کلسترول مضر نیست بلکه این ماده که بدن بخشی از آن را تولید می کند، در حفظ سلامت انسان، نقش موثری دارد.، مقداری از این کلسترول که بدن به آن نیاز دارد به طور طبیعی تولید می شود و مقدار دیگر نیز با مصرف مواد غذایی تأمین می شود.
کلسترول دو نوع است «خوب» و «بد» که لازم است فرق بین این دو نوع کلسترول را بدانید. مقدار زیاد کلسترول «بد» و کم بودن کلسترول «مفید» فرد را در معرض خطر بیماری قلبی عروقی، حمله قلبی یا سکته قرار می دهد.
چربی اشباع شده علت اصلی افزایش کلسترول خون است. گوشت قرمز و فرآورده های لبنی پرچرب نیز سرشار از چربی اشباع شده است. در برخی از روغن های گیاهی از جمله روغن نخل و نارگیل هم چربی اشباع شده موجود است.مصرف مواد غذایی حاوی کلسترول نیز می تواند میزان کلسترول خون را افزایش دهد.
بنابراین به بیشتر افراد توصیه می شود که روزانه کمتر از ۳۰۰ میلی گرم از موادغذایی حاوی کلسترول از جمله کله پاچه، زرده تخم مرغ و شیر پرچرب استفاده کنند. باید توجه داشت که همه چربی ها مضر نیستند و حتی برخی از آنها می توانند سطح کلسترول را به میزان چشمگیری کاهش دهند

میوه زیتون رسیده حاوی ۳۰درصد روغن است. زیتون هر چه تکامل یافته‌تر و رسیده باشد درصد روغن موجود در آن نیز بیشتر شده و دچار تیرگی رنگ می‌شود و با توجه به ترکیباتی که در روغن زیتون و میوه زیتون است اثرات بسیار مفیدی را در سلامتی دارد.

زیتون سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که برای کاهش التهاب و همچنین کاهش کلسترول بد خون موثر هستند. نتایج بررسی ها نیز نشان می دهند که داشتن رژیم غذایی مدیترانه ای که بیشترین میزان مصرف روغن زیتون را دارد برای پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است.

اگر از روغن زیتون استفاده می کنید فراموش نکنید که مواد مغذی موجود در روغن زیتون بکر بسیار حساس هستند و در برابر گرما از بین می روند. بنابراین بهتر است که با روغن زیتون معمولی پخت و پز کرده و روغن زیتون خوب و بکر را برای استفاده در سالادها و یا ریختن روی برنج و غیره استفاده کنید.